Veel mensen met gehoorverlies wachten vaak nog jaren voordat ze naar een audicien durven gaan. Dit is jammer en onnodig. Want voor elk hoorprobleem heeft een gediplomeerde audicien een oplossing op maat. Lees hier wat u van Beter Horen kunt verwachten.
Stap 1: Gratis gehoortest
Merkt u dat u slechter hoort of heeft u twijfels over uw gehoor? Maak dan een afspraak voor een gratis gehoortest. Dit is geheel vrijblijvend en verplicht u tot niets. Deze deskundige gehoortest duurt slechts twintig minuten en wordt uitgevoerd door een gediplomeerde audicien. Met het resultaat, het audiogram, kan de audicien u zeggen hoe uw gehoor is.
Wilt u weten hoe een hoortest verloopt? Bekijk hoe een hoortest verloopt. Door een kort filmpje (via You Tube) krijgt u informatie over wat er gebeurt in een hoorwinkel.
Stap 2: Vragenlijst over uw gehoor
Blijkt uit de gehoortest dat uw gehoor niet meer is wat het was? Misschien verbaast het u of bent u geschrokken. De audicien vertelt u graag meer over de mogelijke vervolgstappen.
De volgende stap is de officiële vragenlijst (schriftelijk). Dit is onderdeel van het nieuwe hoorprotocol dat per 2013 gestart is, dit geldt voor alle hoorwinkels in Nederland. In deze officiële vragenlijst antwoordt u op vragen over diverse (luister-) situaties waarin u mogelijk gehoorproblemen ondervindt.
Bent u in eerste instantie bij de KNO arts, audioloog of huisarts op consult geweest, dan kunt u daarna met de diagnose naar Beter Horen voor het uitzoeken van een hooroplossing.
Stap 3: Keuze hoortoestel en gratis proefperiode
Welk hoortoestel past het beste bij u? Op basis van stap 1 en 2 komt naar voren in welke categorie (1 t/m 5) u een hoortoestel kunt kiezen. Door de keuze uit de voorgeschreven categorie komt u in aanmerking voor de vergoeding van uw zorgverzekeraar. Vraag bij uw audicien wat dit voor u, met uw specifieke zorgverzekering, betekent.
Bij iedere vorm van slechthorendheid past een bepaald type hoortoestel. Of misschien bent u meer gebaat bij een oplossing waarmee u de tv weer beter hoort. Of de deurbel of de telefoon. De audicien geeft een goed onderbouwd advies en stelt de best mogelijke oplossing voor. Passend bij wie u bent, uw wensen en uw persoonlijke luistersituaties.
Hebt u uw keuze gemaakt? Dan bestelt Beter Horen uw hoortoestel(len). Vervolgens wordt elk hoortoestel afgesteld op uw gehoor. U krijgt dan uw hoortoestel op proef mee om uit te proberen. Deze ervaringsperiode is altijd gratis en vrijblijvend.
Hierbij bekijkt u met uw audicien of het hoortoestel aan uw verwachtingen voldoet. Wellicht moet het hoortoestel nog extra worden afgestemd. Bent u helemaal tevreden met uw hoortoestel dan gaat u over tot aanschaf.
Stap 4: Aanschaf hoortoestel en vergoeding zorgverzekeraar
Beter Horen werkt samen met alle zorgverzekeraars in Nederland en regelt de vergoeding voor u. Daar hebt u zelf geen omkijken meer naar.
De vergoeding van hoortoestellen is gewijzigd per 2013. U krijgt 75% vergoedt door de zorgverzekering. Dit is bij aanschaf van een hoortoestel in de voor u voorgeschreven categorie.
Als u bij uw zorgverzekeraar een aanvullende verzekering heeft, dan heeft u mogelijk recht op een extra vergoeding. Naast de eigen bijdrage geldt tevens het eigen risico (dit is 360 euro in 2014).
Heeft u eenmaal een hoortoestel, dan kunt u bij Beter Horen altijd terecht voor de gratis jaarlijkse ‘APK’-servicebeurt van uw hoortoestel. Uw toestel wordt jaarlijks nagekeken, bijgesteld en gereinigd.
Zet ook de stap naar een beter gehoor
Beter Horen heeft al meer dan 100 jaar verstand van beter horen. Met eigen winkels en serviceadressen bij de betere opticiens overal in Nederland, is Beter Horen altijd bij u in de buurt. Beter Horen heeft uitsluitend StAr audiciens, kortom erkende audiciens. Beter Horen werkt nauw samen met KNO artsen en audiologische centra. U bent daarom altijd verzekerd van een goed en persoonlijk hooradvies. Ontdek het zelf en maak een afspraak voor een gratis hoortest.